Sunday, July 26, 2009

takutkah kami..

Assalammualaikum..
dan salam sejahtera..

satu hari di hujung minggu..saja aku dgn kawan aku ni pk camana nak dapatkan extra money untuk perbelanjaan bulan ni..segala halangan kami ambil kira,dari mana nak dapatkan belon,nak blow belon tu,nak dapatkan stand utk belon2 tu,sume berjaya kami atasi..dan perancangan kami,kami cuba jual belon kat satu taman rekreasi awam yang blh dikatakan agak terkenal di Malaysia oh tanah air ku..dan belon kami blh dikatakan antara yg terbaik di seluruh dunia dari dan pengeluar belon tu antara pengeluar yg mempunyai lesen dari pemilik sebenar ( cth : walt disney ) untuk mencetak karektor2 kartun pada belon tu..kiranya belon kami ni bukan belon CAP AYAM la..hehe..teori kami..

TAMAN REKREASI AWAM + KANAK KANAK + BELON = KEUNTUNGAN LUMAYAN

tapi dalam semua perancangan kami tu ( yg blh dikatakan agak rapi dan tersusun ), kami tidak terfikir langsung yg kami SEPATUTNYA memerlukan permit atau lesen atau lebih tepat KELULUSAN DARI MAJLIS PERBANDARAN YG MENTADBIR DAN MENGUASAI SETIAP PENJURU KAWASAN TERBABIT UNTUK penjualan secara terbuka di taman2 awam di seluruh Malaysia oh tanah air ku..

sampai je kami ke taman tu,dengan semangat kami keluarkan stand,cucuk batang kat belon tu sume, tetiba kami dikejutkan dengan satu bunyi yg kuat..dentuman..accident..kami ingatkan mat rempit yg cuba lari dari polis atau tgh cuba mencari satu lg sentuhan utk satu lagi aksi ngeri..tgh kami cuba2 utk mencari angle yg menarik utk mengetahui akan kebenarannya, ada satu mamat ni tetiba meluru ke arah kami dan cuba utk merampas stand belon kami..kami cuba melawan ( naluri lelaki ),dan mamat tu trus kuarkan kad kuasa ( im the law ) Majlis Bandaraya..kami terkedu,rasa nak tergelak pun ada..sbb kami baru sangat sampai dan belum jual satu pun belon lagi..

lori Majlis Bandaraya pun sampai..dan mamat tu trus bawak stand belon kami kat lori tu..tgh kami kelam kabut susun ayat dgn muka kesian kami merayu dengan org atasan Majlis tu,cuba untuk dapatkan balik stand kami tu, baru kami dapat tahu mat rempit yg accident td tu sebenarnya MAT REMPIT YG JUAL AISKRIM..selalu kita dapat lihat mat rempit jenis ni..yg ada tong besar kat belakang moto,dgn loceng kelingkeling mcm sami buddha kat tokong siam..rupa2nya si penjual aiskrim ni telah diterajang dgn tanpa belas kasihan (oleh mamat yg rampas stand kitorang) sbb si penjual aiskrim ni cuba nak lari..dgn MATA aku ni,aku nampak si penjual aiskrim ni dengan siku, bahu, lutut yg penuh dgn luka cuba untuk selamatkan aiskrim yg bertaburan di tengah jalan..

kami, AKU terdiam..dah tak terfikir dah ayat2 nak pujuk org atasan tu untuk stand kami tu..aku hanya berminat untuk mendengar alasan, rayuan, pujuk rayu dari si penjual aiskrim untuk selamatkan moto 'cari makan' dia daripada disita..org atasan tu cuma mampu berkata "hari ni operasi, kamu takde lesen..kami terpaksa sita"..si penjual aiskrim ni angguk tahu akan kesalahan dia, tapi minta budi bicara baik dari org atasan tu, tapi jawapannya "sudah ramai pengunjung taman ni yang buat aduan, kami terpaksa sita"..terus si penjual aiskrim ni naik angin tanpa memikirkan luka2 kat badan tu.."kamu semua kalau bangsa tanah air ni sendiri yg sama agama dgn kamu cuba cari rezeki di tanah air sendiri, cukup laju kamu banteras, cukup laju kamu buat keje..kalau bangsa asing meniaga, siap bukak berpuluh meja kat tempat parking, takde la plak kamu nak rampas..berapa sen sangat yg aku dapat dgn jual aiskrim ni?? mana aku mampu nak rasuah kamu semua..aku cuma nak sara,nak bagi anak bini aku makan dgn rezeki yg halal, bukannya aku merompak..aku TAK TAKUT DENGAN KAMU..AKU CUMA TAKUT JIKA AKU TAK DAPAT BAGI ANAK BINI AKU MAKAN..KAMU TU YG PENAKUT YG TAKUT.......
--akan bersambung..

4 comments:

  1. pandai lak ko menulis ek....the art of writing...

    ReplyDelete
  2. -first: kesian le dgn penjual ais krim tu...
    -2nd : kesian la dengan penjual belon yang x sempat nak jual dh kena ramps tu..
    -3rd :aik jual ais krim pun kena lesen ke?
    -4th :apa la majlis bandaran tu..x pro lansung n gila kuasa..
    -and the moral is:betul le org m'sia ni ibarat merempat di negara sendiri,nak cari extra money pun byk sgt karenah birokrasi..kalu cha,ya,nun,alif tu tak pe je...no action.

    ReplyDelete
  3. yang jual belon tu aku la..
    kerenah birokrasi..itu ayat paling tepat skali..

    ReplyDelete